FORDON

Svenska bolaget siktar på dubbelriktad DC-laddare för V2G – till halva priset

Björn Jernström, teknikchef och grundare av Ferroamp.
Björn Jernström, teknikchef och grundare av Ferroamp.

Ska elbilen kunna ge energi tillbaka till elnätet krävs en dubbelriktad laddare. Den svenska likströmspionjären har tagit fram en modell som ska kosta hälften mot befintliga DC-laddare. Men det finns en hake.

Publicerad Uppdaterad

Antalet elbilar på villauppfarterna blir allt fler. Med det ökar intresset att kunna använda bilens batteri till fler saker än att bara driva bilen framåt, till exempel som energilager vid strömavbrott eller som intäktskälla genom att erbjuda stödtjänster till elnätet. Tekniken kallas för dubbelriktad laddning (V2H och V2G på engelska). 

– Jag tror att vi under året kommer att få se ett väldigt ökat intresse, säger likströmspionjären Ferroamps vd Kent Jonsson till Ny Teknik. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här